پنجشنبه 02 آبان 1398

سوالات متداول

پرسش و پاسخ:

س1. اهمیت برگزاری نمایشگاه رسانه­ های دیجیتال چیست؟

باید توجه داشت برخلاف همایش ­ها که معمولا مخاطبان تنها با امکانات یک شرکت آشنا می شوند، با یک بار بازدید از نمایشگاه فرصت آشنایی و مذاکره با ده ها شرکت برای شما فراهم می آید.

مسئله دوم، ارتباط فعالان این عرصه با سایر همکاران است که اجزای زنجیره ارزشی حوزه محتوا را شکل می­دهند و این می تواند مذاکرات عرضی و طولی را در پی داشته باشد.

سومین مسئله، امکان رشد کسب و کارهای کوچک در کنار کسب و کارهای بزرگ در کنار فضای نمایشگاهی است.

نکته حائز اهمیت بعدی امکان دعوت از مسئولان سیاست گذار، مذاکره جمعی و ارائه بازخوردهای عمومی به مسئولان در نمایشگاه­هاست.

همچنین باید خاطرنشان کرد در این نمایشگاه، تشکیل سبد پلتفرمی یا کنسرسیوم های کسب و کاری به دلیل در کنار هم بودن اجزا و امکان انجام مذاکرات تشکیلاتی و صنفی امکان پذیر است.

 

س2. ساعات بازدید از نمایشگاه به چه صورت می باشد؟

دوازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال کشور، همه روزه از ساعت 16 الی 21 پذیرای بازدیدکنندگان محترم است.

 

س3. آیا امکان فروش محصولات در نمایشگاه وجود دارد؟

خیر. این امکان وجود ندارد.

 

س4. هزینه های شرکت در نمایشگاه به چه میزان است؟

هزینه شرکت در نمایشگاه برای همه اضلاع کسب وکارهای حوزه محتوا رایگان است و درباره سایر هزینه ها از جمله اسکان، تغذیه و... تلاش شده است صاحبان کسب وکارها حداقل هزینه ها را متقبل گردند. در این زمینه قراردادهایی با هتل­های استان قم با قیمت های بسیار مناسب و یارانه­ای منعقد شده است که منجر به کاهش چشمگیر هزینه­های جانبی می­گردد.

گفتنی است این امکان برای کسب­وکارها حاضر در نمایشگاه وجود دارد که با قیمت­های بسیار مناسب، از خدمات لازم برای طراحی و برپایی غرفه ­های خود استفاده نمایند.

 

س5. نمایشگاه از چه بخش­ هایی تشکیل شده است؟

یکی از قسمت­های دوازدهمین نمایشگاه رسانه­های دیجیتالی کشور، بخش استورهاست که محلی برای نمایش محصولات طراحان نرم افزارهای تلفن همراه به حساب می آید.

قسمت عمده­ای از ترافیک آینده مبتنی بر ویدئوست. شرکت­هایی که در حوزه پخش فیلم و رسانه های آنلاین فعالیت دارند در این گروه قرار می گیرند که بخش IPTV ها و VOD های نمایشگاه را تشکیل می­دهند.

بخش سوم محتوای خبری و اطلاع رسانی است که در آن، پلتفرم­هایی فعال در حوزه خبری، معرفی می­شوند. در این بخش امکان مذاکره خبرگزاری­ها و اصحاب رسانه با فعالان این حوزه فراهم است.

افرادی که در حوزه­های مختلف آموزش از جمله آموزش سطح مدارس، سطح مهارتی، سطح دانشگاهی و سازمانی و آموزش­های آنلاین فعالیت دارند، در بخش محتوای آموزش نمایشگاه قرار می­گیرند.

بخش پنجم نمایشگاه مرتبط با حوزه دینی است. در این بخش محتواهای دینی در قالب­ها و اشکال مختلف عرضه می­شوند و امکان مذاکره آنان با صاحبان پلتفرم­های مختلف برای ارائه محتوا در بسترهای جدید مهیا می­شود.

بخش ششم نمایشگاه رسانه­های دیجیتالی کشور به محتوای سلامت اختصاص دارد. هم اکنون شاهد پلتفرهم­هایی هستیم که تمام حوزه­های سلامت را پوشش می­دهند و می­توانند فضایی را فراهم نمایند که محتوای مناسب با این موضوع در جامعه جریان یابد.

محتوای بازی­های رایانه­ای بخش بعدی نمایشگاه به شمار می­آید. این قسمت شامل پلتفرهم­­ها، استورها، رسانه­ها، تولیدکنندگان و سایر فعالان حوزه بازی است که در این بخش شرکت می­نمایند.

بخش دیگر این نمایشگاه به محتوای ویژه کودک، خانواده و سبک زندگی اختصاص یافته است که محتوای تولیدی در این بخش نیز در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

در بخش کتاب الکترونیک نمایشگاه، بازدیدکنندگان با پلتفرم­های کتاب الکترونیک مواجه می­شوند که با توجه به وضعیت دشوار حوزه چاپ و نشر، فرصت مناسبی را در اختیار ناشران سنتی برای ارائه تولیدات خود در قالب الکترونیک قرار داده و همچنین تقویت محتوای این پلتفرم­ها را نیز پدید خواهد آورد.

بخش دیگر نمایشگاه، استارت­آپ­های محتوامحوری هستند که شامل شرکت­های کوچک و در حال پیشرفت می­شوند.

یکی از بخش­های مهم نمایشگاه، اپراتورها و شرکت­های وابسته هستند که نقش مهمی در زمینه انتقال محتوا دارند. اگر اپراتورها برای در اختیار قرار دادن فضای مناسبت­تری به پلتفرهم­ها مجاب شوند، قطعا کمک شایانی به صنعت محتوا خواهند داشت.

آخرین بخش نمایشگاه، حوزه منتورینگ و پشتیبانی کننده از حوزه محتوا است که در آن، مشاوران حقوقی، تامین اجتماعی، مالیاتی، تجاری و کسانی که می­توانند در حوزه تولید محتوا مشارکت داشته باشند، ضمن آشنایی با ظرفیت­های این حوزه، زمینه هم افزایی و ارتباطات موثر با صاحبان کسب­وکارهای تولید محتوا را ایجاد نمایند.

 

س6. برگزاری نمایشگاه به شکل B2B چیست و چه ویژگی­ هایی دارد؟

رویکرد برگزاری بیشتر نمایشگاه­ها فناوری اطلاعات و فضای مجازی B2C یا مردم محور بوده است که کسب وکار­ها خود را به مردم عرضه می­نمودند. این روش با وجود مزیت­های زیاد و ارزشمند بودن، موجب شناخت مناسب زنجیره های تولید محتوا نسبت به یکدیگر نمی شود. به این معنا که صاحبان پلتفرم ممکن است از محتوای مناسب بهره مند نباشند و یا تولیدکنندگان محتوا، بستر مناسبی برای عرضه آن نیابند که موجب تحمیل هزینه­های سنگینی می­شود که از عهده بسیاری از فعالان این حوزه خارج است. روش برگزاری این نمایشگاه موجب آشنایی و هم افزایی و کاهش هزینه­های دو طرف می­گردد.

از سوی دیگر کسب و کارها شاید امکان شناخت درستی از فضای یکدیگر نداشته باشند که این نمایشگاه می­تواند در عین ایجاد فضای رقابتی، امکانی برای ارتباط بیشتر فعالان این حوزه با یکدیگر و برنامه­ریزی برای ورود به عرصه­های جدید را فراهم آورد.

در واقع این نمایشگاه فرصتی برای تشکیل سبدی از صاحبان محتوا، پلتفرم­ها، اپراتورها و مصرف­کنندگان عمده محتوا از جمله مدارس، دانشگاه­ها و سایر سازمان­ها را فراهم می­آورد.

 

س7. محل نمایشگاه امسال و روال اجرایی دوره های بعدی نمایشگاه­ به چه صورت است؟

طبق توافق به عمل آمده با مرکز رسانه­های دیجیتال مقرر شد حداقل شش نمایشگاه استانی و ملی در سطح کشور مطابق روال کنونی تشکیل گردد. هم اکنون اولین نمایشگاه در استان قم برگزار می شود و پس از آن متناسب با اعلام نیاز استان­، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از برگزاری تا شش نمایشگاه دیگر نیز اعلام آمادگی نموده است.

گفتنی است پس از برگزاری اولین نمایشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، طی اعلامی به ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان­ها، محل برگزاری نمایشگاه­های بعدی مشخص خواهد شد.

 

 با توجه به تحصصی بودن نمایشگاه و مخاطبان توصیه می شود تیم فنی و بازرگانی شرکت ها در غرفه های نمایشگاه حضور داشته باشند.